C L O U D ;
Mobile at POLISAS
Wednesday 12 September 2012 • 20:42 • 0 comments
Assalamualaikum readers yang sudi nak baca blog aku yang tak seberapa ini..

Okay taknak membebel panjang kita direct to the point aje. Kali ini aku nak story pasal mobile. Apa itu mobile ? Bagi yang kerja kat hospital mesti tahu kan ape tu mobile ? Bukan mobil (word Indon uh = kereta ) ye ibu-ibu bapak sekalian..

Mobile ni macam kempen derma darah dekat any tempat dan kita bertindak sebagai petugas pada hari itu. Betul ke maksud mobile ni ? Betul lah kot. Dah itu yang aku paham. Aku just explain ape yang aku paham je lah ye. Hehe.. Dan aku as a trainee diwajibkan untuk join program ni. *wajib ke??

Semalam adelah mobile besar-besaran. Siap masuk tv lagi. Ade wartawan dari RTM. Bayangkan kitorang sampai dekat POLISAS almost 0830 dan di depan dewan itu sudah penuh dengan student-student nya yang sudah tak sabar nak derma darah masing2. Memang excited lah diorang semua ini. Tapi bagus lah kan. Berbakti untuk negara. Menolong orang yang memerlukan. Besar pahalanya.

Not only our hospital aje yang join kempen derma darah perdana ini but ade jugakk hospital lain. If I'm not mistaken ade HOSHAS dengan Hosp. Jengka. Our target nak dapatkan donor 600 orang tapi hanya dapat 500 lebih aje. But it's okay. Itu pun sudah kira hampir mencapai target. Bangga bangga..

Tugas aku as a trainne ? Aku hanya sambut donor2 aje dan layan diorang, suruh baring. tanya nama if their name are not tally with their form. After that, check form berapa ml blood yang donor  itu layak donate and lepas tu boleh la ambik blood bag. Blood bag ni ade 2 jenis. First yang 350 ml dan biasanya donor perempuan la yang pakai blood bag ni and second 450 ml dan biasanya donor lelaki lebih menggunakan blood bag jenis ini. Tapi tak semua jugak donor lelaki yang pakai blood bag 450 ml. Ade je yang guna blood bag 350 ml. It's depends pada berat dan hemoglobin mereka jugak.

Bab2 nak cabut jarum ni aku takot sikit. Sebab ini first time aku pergi mobile so bila ade orang suruh aku cabut jarum kat lengan donor 2 memang aku tak berani. Bukan tak berani actually but takde keyakinan diri. Tapi bila ade orang guide aku insyaAllah aku boleh lakukan. Aku boleh buat bila ade orang yang lebih tahu bab2 cabut jarum ni ade kat sebelah aku. Haaa baru lah aku boleh laksanakan kerja aku.

Seriously memang ramai gila donor semalam. Lenguh kaki ini. Kalau dah dekat POLISAS of coure mostly of the donors are student. Memang jenuh la nak layan perangai diorang semua ini. Mostly perangai gila2. Nak2 lagi lelaki. Memang tension la aku dibuatnya. Macam2 soalan yang diorang tanya aku then bila aku cakap aku jugak student diorang dh stop tanya. Hahaha..

Just imagine from 8.00 pagi kitorang gerak dari hospital until 8.00 malam baru lah kempen ini tamat. Seriously tak pernah aku rasa penat macam ni. Sakit kepala ade. Nak muntah pon ade. Cramp kaki pon ade. Haishh macam2 lah yang aku rasa. But yang paling menggembirakan bila our supervisor bagi off day hari ni kat semua trainee yang join kempen ini. Trainee yang join kempen ini 7 orang semuanya termasuk aku lah. So hari ni rehat puas2 lah. Hehehe

Penat memang penat tapi ini pengalaman paling bermakna jugak untuk diri aku. Selama ini kita hanya menjadi pemerhati aje macam mana program derma darah ini berlangsung tapi kali ini aku menjadi sebahagian daripada warga kerjanya.

P/S : Sorry no picture was taken sebab terlalu busy. Tak sempat nak posing2. Hehe..

                                                        


PASTFUTURE
ABOUT ME
NURUL NADIA BT AJIT. NADIA or YAYA. 22. Bachelor of Science (Hons) Biology. UiTM Jengka. Simple girl with a big dream. Don't like me, please leave.


OTHERS;